Sunday, March 1, 2009

MENGAPA YAHUDI BIJAK

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu "Mengapa Yahudi Bijak?". Memang... > tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi,
> dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang
> paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang
> paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai
> oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan,
> senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.
>
> Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang
> saya menghitung hari untuk pulang ke California saya
> terfikir apakah sebab nya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa
> tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu
> kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh
> dijana? Seperti kilang pengeluaran?
>
> Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya,
> disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara
> harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini
> mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk
> mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.
>
> Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat
> resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan
> sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan
> bangsa dan kaum kaum lain.
>
> Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan
> zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang
> mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu
> akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa
> akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah
> metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman
> saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan
> bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat
> menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang
> metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya
> bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau
> menjawab, "ia, ini untuk anak saya yang masih didalam
> kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia
> menjadi genius apabila dewasa kelak" Perkara ini
> membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau
> seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa
> jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau
> melahirkan anak.
>
> Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau,
> sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang
> badam dan korma bersama susu , dan untuk tengah hari makan
> utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad
> yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang,
> menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan
> otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang
> dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak
> didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang
> orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam
> kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil
> minyak ikan.
>
> Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang
> Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu
> mereka. Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka
> gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan
> biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan,
> menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan
> bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama
> badam.
>
>
> Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan
> dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat
> jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah
> buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan
> kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini
> akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah
> untuk memahami pelajaran disekolah.
>
> Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang
> makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa
> malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam
> merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti
> Israel , siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel
> utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini
> bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat
> otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui
> oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok
> harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok
> terbesar adalah …… tekalah sendiri..!)
>
> Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka,
> Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah
> buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil
> minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak
> Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa
> iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka
> telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu
> kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota
> notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah
> tentu bakal menjadikan budak itu bijak.
>
> Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate
> (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali
> genius musik terdiri dari kaum Yahudi.
>
> Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan
> diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains
> amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya,
> perbandingan dengan anak anak di California , ianya jauh
> berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun
> kebelakang!!!. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap
> oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga
> menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan
> ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini,
> memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu
> perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan
> negara.
>
>
> Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi
> (menengah) disini murid murid ditekan dengan pelajaran mata
> sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek
> mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut,
> tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa
> senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke
> institute tinggi di Politeknik dan Universiti.
>
> Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan.
> Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan
> seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun
> diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki
> melakukan projek dan memperaktik kanya dan anda hanya akan
> lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat
> keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah
> kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja
> sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah
> mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg
> mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di
> Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.
>
> Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah
> mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala
> mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka
> dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur
> Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk
> atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan
> otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun,
> mereka sering menunduk nundukkan kepala dan ianya sebagai
> adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya
> sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan
> mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!
>
> Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia
> membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah
> tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas,
> jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan
> pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan
> anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan
> yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola,
> DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut
> dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan
> perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti
> perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar
> dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka
> sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu
> mengapa hospital di New York dan California sentiasa
> kekurangan doktor pakar.
>
> Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan
> keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan
> semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa jenerasi mungkin?
> Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung,
> galakkanlah siibu melakukan latihan metamatik yg mudah
> tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik.
> Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok
> dan berhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak
> kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak,
> dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih
> anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg
> memerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola
> keranjang, dart dan menembak.
>
> Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (goblok) dan sudah
> tentu genes bodoh akan mengikut ke jenerasi siperokok.
> Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan
> sekali, disini perokok seperti dianak tirikan dan begitu
> susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga
> sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari
> untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah
> Singapore dan menkjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya
> begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran
> mereka hampir serupa dengan Israel , maka itu saya lihat
> banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon
> hakikat nya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar
> Manhattan !!
>
> Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan
> jenerasi goblok, saya telah menemui beberapa bukti menyokong
> teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta,
> dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga
> hingga kemusium hidung anda akan segera terbau asak rokok!
> Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan
> penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah
> universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat
> dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat
> berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka
> begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga
> berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik
> sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah
> sendiri.
>
> Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama
> atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari
> semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu
> politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampu
> kah kita dapat melahirkan jenerasi yg bijak seperti Yahudi?
> Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya
> memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara
> mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi
> sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini
> setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah
> saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia
> dapat menulis esay sepanjang 5 mukasurat penuh. Esay nya
> hanyalah mengenai Mengapa saya gemarkan tomato!
>
> Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia
> yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat
> tanpa mengenal batasan bangsa.
>
> Dr. Stephen Carr Leon


0 comments: