Monday, August 11, 2008

Gendang Perang Pilihan Raya Kampus Sudah dipalu

SYARAT-SYARAT KELAYAKAN SEBAGAI CALON DALAM PEMILIHAN
MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR (MPP) 2008/09

1. Sedang mengikuti program Ijazah Pertama (Sarjana Muda) secara sepenuh
masa di kampus.
2. Hendaklah mempunyai baki sekurang-kurangnya 2 semester.
3. PNGK tidak kurang dari 3.00.
4. Telah menduduki peperiksaan pertamanya di UPSI bagi kursus pengajian
yang diikutinya.
5. Tidak menghadapi prosiding tatatertib terhadapnya yang masih belum
selesai.
6. Tidak pernah didapati bersalah dalam apa-apa jua kesalahan oleh Pihak
Berkuasa Tatatertib Pelajar UPSI.
7. Masih memegang jawatan di Kolej Kediaman atau Persatuan dan Kelab
sebelum hari penamaan calon.
8. Mendaftar dan mengikuti kesemua 3 siri kursus kepimpinan yang akan
dianjurkan pihak JHEPA sebelum hari penamaan calon.


Paluan gendang perang pilihan raya kampus mulai kedengaran. Bahang panasnya mulai terasa. Portal-portal universiti menjadi medan pertembungan idea perbincangan pelbagai is. Bantah membantah dan sokong menyokong.Kalau dulu mahasiswa mengamalkan sikap berdiam diri dalam apa jua isu. Menjelang ogos bagaikan mendapat tonik penguat semangat mahasiswa mula menjadikan pelbagai medan maya untuk membicarakan isu kekampusan atau non-kekampusan.

Diatas adalah syarat-syarat kelayakan sebagai calon yang dalam pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar UPSI bagi Pilihan Raya Kampus (PRK) tahun 2008. Terdapat beberapa syarat lama dan syarat baru. Menarik disini untuk kita perbincangkan syarat ketujuh dan kelapan. Kedua-duanya syarat baru yang digubal bagi sesi pilihan raya kali ini.

Pada syarat ke -7 antara lain bermaksud bahawa mahasiswa[1]) yang ingin bertanding mestilah memegang apa-apa jawatan pada tahun atau sesi pilihan raya kampus. Mafhum mukhallafah[2] lain bagi syarat yang ke -7 ini ialah mana-mana mahasiswa yang pernah memegang jawatan pada tahun atau sesi sebelumnya tetapi tidak memegang jawatan ini tidak dibenarkan bertanding di dalam pilihan raya kampus bagi tahun ini.Tindakan ini secara tidak langsung akan menyekat mahasiswa-mahasiswa yang berketerampilan dan mempunyai bakat kepimpinan.

Syarat ke-8 pula meminta kepada bakal-bakal calon untuk mengikuti kursus kepimpinan yang dianjurkan oleh pihak HEP. Syarat baru ini secara tersuratnya memperlihatkan keprihatin HEP bagi membentuk mahasiswa yang berkepemimpinan dan mahasiwa yang bitara[3]. Namun, sekiranya kita melihat implikasi tersiratnya maka kita akan melihat ketidaktelusan dan helah daripada pihak HEP untuk mengenal pasti calon selain calon aspirasi (baca : pembangkang[4]). Keadaan ini berlainan berbanding PRK lepas dimana identiti calon hanya dikenali pada hari penamaan calon. Hal ini juga dilihat memberi kebimbangan bagi calon-calon yang bertanding atas tiket persendirian (baca: bukan aspirasi) lantaran melihat kepada sejarah PRK lepas terdapat calon-calon yang diganggu [5]ketenteraman sosial mereka.

Selain itu syarat tambahan ini juga menunjukkan ketidakpercayaan pihak unversiti kepada para calon atau mahasiswa itu sendiri. Mungkin juga pihak universiti beranggapan kedapatan mahasiswa yang mencalonkan diri namun tidak memiliki ketrampilan. Sedangkan mana mungkin seseorang yang pasif dan tidak berketrampilan akan mencalonkan diri untuk sesuatu yang besar pada peringkat universiti iaitu Pilihan Raya Kampus. Tentunya para cerdik pandai di universiti pernah mendengar kata-kata daripada rektor Unversiti Paramida, Anes Baswedan

“ kalu kita berbicara tentang anak muda, kita tidak boleh menempatkan mereka pada lapangan lokal sahaja, tetapi mestilah pada lapangan global,sekurang-kurangnya asia,kerana mereka tidak dilahirkan untuk negeri sahaja,tetapi juga untuk dunia”


Seandainya mahasiswa UPSI atau universiti lainnya ingin dijelmakan sebagai golongan pemuda hebat ini, sewajarnya mereka tidak dikongkong dengan syarat-syarat yang tidak diperlukan seperti syarat diatas. Mereka perlu didedahkan dengan suasana yang sebenar atau sekurang-kurangnya mempunyai acuan pilihan raya yang sebenar.

Cikgu Prihatin
9.50 pm

“ Pro Mahasiswa pemangkin perubahan arus perdana”


[1] tidak disebut ‘pelajar’ supaya golongan yang membaca dapat berfikir seperti pelajar universiti
[2] Kaedah fiqh yang bermaksud kefahaman disebalik sesuatu perkara
[3] Istilah popular UPSI yang bermaksud tiada tandingan
[4] Mungkin pihak universiti terikut-ikut dengan pilihanraya umum yang melabelkan pihak selain pihak pemerintah sebagai pembangkang
[5] Menurut seorang calon pada PRK lepas terdapat pihak-pihak yang menelefon sehingga kerumah dan meminta ahli keluarga menghalang anaknya daripada bertanding

0 comments: